Blog

Denk goed na over de koers van je bedrijf


“Waarom moeten we als bedrijf veranderen? Het gaat prima zo!” Een veelgehoorde opmerking. Maar de wereld verandert constant en in een steeds sneller tempo. Slimme ondernemers omarmen ontwikkelingen en denken na over de koers van hun bedrijf. Dit was de rode draad uit inspirerende presentaties op de Innovatiedag van Stöppelhaene in Raalte.

De Stöppelhaene is een oogstfeest. Na de oogst denken boeren na over de toekomst van hun bedrijf.

Technologie ten dienste van de samenleving
“Als je alleen denkt aan What’s in it for me?” dan ga je het niet redden in de toekomst”, voorspelt filosoof Ruud Veltenaar. “Het draait steeds meer om Whats in it for us?’” Ruud Veltenaar neemt de zaal mee naar de veranderende toekomst. Kern van zijn verhaal is dat de maatschappij voor grote veranderingen staat, waarbij er een kanteling plaatsvindt:

-       van welvaart naar welzijn

-       van ik naar wij

-       van ego naar eco

Veltenaar laat zien dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Ook in de landbouw ziet hij al veel ontwikkelingen op het gebied van precisielandbouw, robotica en Big Data. Veltenaar: “Maar wat is de volgende stap? Technologie wordt pas spannend als het leidt tot sociale innovatie. Dan staat technologie ten dienste van de samenleving”. Hij noemt een paar technologische ontwikkelingen die de landbouw zal veranderen:

-       Stamcellen uit het laboratorium en een 3D printer waarmee je een biefstuk print

-       Productie van duurzame energie door de landbouw is nu al bezig en zal een grote vlucht nemen.

-       Streekproducten worden via zelfrijdende auto’s bij de landbouwers opgehaald en naar de consumenten gebracht

-       Met nanotechnologie mayonaise maken zonder eieren en olijfolie. Lekkerder dan gewone mayonaise en zonder ongezonde vetzuren

-       Op basis van je genetisch paspoort en je gezondheidsprofiel krijg je dagelijks advies over gezonde voeding.

Smaak is de sleutel tot de consument
Annechien ten Have  heeft een varkensbedrijf met akkerbouw en een biogasinstallatie in het Groningse Beerta. Ze heeft in 2014 deelgenomen aan een leerzaam reisprogramma van Nuffield Scholarship. Dat bracht haar onder andere naar Australië en Brazilië. Ten Have: “Het heeft mijn blikveld verruimd. Het scholarship is een prachtige gelegenheid voor boeren om elders kennis op te doen. Dit gebruik ik op mijn eigen bedrijf en daar haal ik winst uit. En mijn inzichten deel ik graag met andere boeren”.

De vraag waar ten Have mee op pad ging was: hoe verhoog ik de toegevoegde waarde in de varkensvleesketen'. Tijdens haar rondreis  heeft ze veel dingen opgepikt waar ze op de innovatiedag over vertelt. Ten Have stelt: “Boeren die alleen naar hun eigen bedrijf kijken vernieuwen niet. Zorg dat je deel uitmaakt van de omgeving. Dat verkleint de afstand tussen boer en burger en als je het slim doet kan het meerwaarde voor je bedrijf opleveren.” Een andere advies van ten Have: “De smaak is onderbelicht. En dat is nu juist de sleutel tot de consument. Denk aan transparantie, gezondheid, smaak, eigenheid, identiteit van de regio. Internet biedt onmetelijk veel kansen. Praat ook met mensen buiten de agrarische wereld.”

Bepaal je eigen unieke koers
Melkveehouder Pieter Koonstra uit Vinkenbuurt in Overijssel bouwde in 2014 een vrijloopstal met beluchte houtsnipperbodem. “De koe heeft in de stal veel ruimte, voelt zich in een natuurlijke omgeving en is gezonder”, vertelt Koonstra. Hij heeft ook een eigen Vinkenbuurtse Vrijloopkaas laten maken. Met een glimlach zegt hij “de koeien hebben geen stress, de consument wordt dan ook chill van onze kaas.” Bovendien is hij bezig om zijn bedrijf energieneutreaal te maken. “Dat is me nog net niet gelukt”. 

De bedrijfsfilosofie van Koonstra is dan ook: good for cows, good for nature and good for us. Zijn boodschap aan andere boeren: “wachten is geen optie meer, elke boer moet zijn eigen unieke koers bepalen”

Vertel je verhaal
Beeldend kunstenaar Martina Florians vertelt een ander mooi verhaal. Ze heeft meer dan 150 mensen geïnterviewd over de melkveehouderij. Ze wist nauwelijks iets van de landbouw af. Er ging een wereld voor haar open. Het viel haar op dat de melkveehouderij zo complex is. Florians: “Hoe kan het dat ik dat als consument niet wist? De meesten hadden nog nooit hun eigen verhaal verteld. Het unieke aan het verhaal vertellen is dat je je dan verbindt aan een ander”.

POP3 biedt steuntje in de rug
Het was inspirerend en verfrissend om deze verhalen te horen. Ondernemers die aan de slag zijn met een gezonde bedrijfsvoering in een gezonde omgeving. Doordat ze open staan voor de omgeving ontstaan nieuwe ideeën. Het derde Europese Plattelandsontwikkelingsprogramma kan deze vernieuwingen een steuntje in de rug bieden. Bijvoorbeeld met de maatregel Samenwerken voor innovatie of Leader. De provincies voeren deze maatregelen uit. Informatie over innovatie in de regio Zwolle wordt gegeven door  het Agri & Food Innovatiecluster Regio Zwolle. http://www.agrifoodinnovatie.nl/

 

Auteur: Kees Anker 

 

 

 

recht foto: vrijloopstallen.nl