LEADER (lokale initiatieven)

Open communiceren naar de consument

Wie wil weten hoe de biologische legkippen en melkkoeien op het bedrijf van de familie Nikkels in Bathmen en Holten worden gehouden, is van harte welkom een kijkje te komen nemen. ‘Kom maar kijken, we hebben niets te verbergen. En bezoekers gaan altijd enthousiast weer weg’, zegt Jan Hein Nikkels. Nikkels is een van de deelnemers van het project Salland Boert en Eet Bewust dat voortkomt uit het initiatief Boert Bewust.

In Salland doen nu ruim zestig bedrijven mee aan het project. Zij zijn gecertificeerd en laten daarmee zien dat ze bewust boeren en dit willen uitdragen richting de burger. Dat kan door het organiseren van open dagen, het ontvangen van groepen maar ook door actief te zijn op sociale media. Nikkels: ‘Voor ons is er niet zoveel veranderd, omdat we hiervoor ook al open stonden voor bezoekers. Maar via Salland Boert en Eet Bewust worden er nu gerichter dingen georganiseerd en zijn we gemakkelijker te vinden.’

‘Als agrarische sector loop je soms tegen verwijten op die niet terecht zijn. Dan is het goed om het echte verhaal te vertellen en positief te blijven. Je hoopt dat je verhaal doorverteld wordt als reactie op de negatieve aandacht die er vaak voor de landbouw is’, vervolgt hij.

‘Het voordeel van certificering is dat je kunt laten zien dat je op verschillende punten goed bezig bent. Maar het mooiste vind ik dat er bij de certificering een consument meekomt. Zo ben je met elkaar bezig om de puntjes op de i te zetten. Samen iets doen geeft energie en is veel leuker dan elke keer in de verdediging te moeten.’

Dankzij subsidie uit het LEADER-fonds kon het project worden opgezet. ‘Het is belangrijk om zo’n project goed neer te zetten en van de grond te krijgen. Subsidie helpt daarbij, het geeft het project een zetje.’

Jan Hein Nikkels