”Stop energie in het verwennen van je eigen klanten"
Iris van de Graaf van Stichting Biologisch Goed van Eigen Erf voert twee POP3-innovatieprojecten uit, één in Noord-Brabant en één in Zuid-Holland. Het project ondersteunt biologische boeren die hun producten direct aan de consument willen verkopen.
Het belangrijkste advies van Iris aan de ondernemer is: “Focus je niet op te veel dingen, doe waar je goed in bent. Stop energie in het verwennen van je vaste klanten. Als de klant eenmaal op het erf is geweest en de boer en de boerin kent, dan blijven ze komen.”
Wat doet de stichting Biologisch Goed van Eigen Erf?
Stichting Biologisch Goed van Eigen Erf promoot biologisch eten ‘rechtstreeks van de boer’ uit eigen regio. Kun je wat meer vertellen over wat jullie doen?
De stichting brengt lokale biologische producten onder de aandacht van de burger. Het initiatief is ontstaan in Limburg en uitgegroeid naar heel Nederland. Als je op de website kijkt, zie je een kaartje met de plekken waar de deelnemende boeren zitten. Het gaat niet alleen om vlees en groenten, maar ook om bewerkte producten, zoals zelfgemaakte pasta van tarwe of spelt.
Definitie van een korte keten
De verkoop gaat deels via boerderijwinkels en deels via online verkoop.
Wat is jullie definitie van een korte keten?
Een korte keten is een keten zonder schakels tussen producent en consument. De afstand tussen productie en consumptie speelt daarbij een rol. Dat is soms lastig. Bijvoorbeeld bij olijven. Die kunnen niet in Nederland geteeld worden.
Een rechtstreekse verbinding met de boer in Sicilië vindt ik een behoorlijk korte keten. Je hebt dus een handels korte keten en een geografische korte keten. Onze insteek is dat wanneer producten uit
Nederland kunnen komen, je die dan ook eet. Dat betekent dat je seizoenproducten eet.
Helpen bij versterken en verbreden van korte keten
De doelstelling van beide projecten is om biologische boeren te helpen bij het versterken en verbreden van hun korte keten. Hoe doen jullie dat?
We willen vooral een sterkere verbinding tussen boer en burger creëren, zodat de consument beter weet waar zijn voeding vandaan komt. Om dat te bereiken stimuleren we de uitwisseling van kennis
tussen de korte ketens. Onder andere door bij een boer een workshop te organiseren, waar we gaan proeven van de producten van het bedrijf en waar een rondleiding wordt gehouden.
De boer en boerin leggen dan uit wat de werkwijze op het bedrijf is en vervolgens is er een brainstorm over waar je tegenaan loopt, wat je kunt verbeteren en wat nieuwe ideeën zijn. Dat leggen we vast in een handboek voor alle deelnemers.
Nieuwe marktperspectieven
Levert het project nieuwe marktperspectieven op voor de biologische boer?
Daar streven we naar, maar het project loopt nog te kort om te kunnen constateren dat die ontstaan. Het ontbreekt de biologische boer vaak niet aan ideeën, het is vooral van belang dat het verdienmodel goed is. Het zijn vaak kleine bedrijven, die daarmee ook kwetsbaar zijn.
Tekst: Kees Anker (Regiebureau POP)