Real management in de bollen
“We willen alle informatie van de eerste bol die in de grond gaat tot het laatste boeket dat van de band rolt in één systeem kunnen volgen en koppelen”, legt Bert Karel van Karel Bolbloemen in Bovenkarspel de aanleiding van het project ‘Real Management in de Bollen’ uit. Dat project startte in april 2018 en is in maart 2021 afgerond.
Real management in de bollen
In 2018 startte met POP-geld van de EU en de provincie Noord-Holland het project ‘Real management in de bollen’. Looptijd: 3 jaar. Doelen:
- Het ontwikkelen van een data science systeem voor bollentelers en -broeiers. Het systeem verzamelt alle informatie uit de bedrijfsprocessen en ondersteunt het management in de operationele, tactische en strategische bedrijfsvoering.
- Ervoor zorgen dat de bollensector in Nederland een belangrijke speler blijft in een wereld die hoge eisen stelt, meer gedigitaliseerd is en waarin de ketenpartijen verbonden worden met e-commerce netwerken.
“Wij hebben zo’n twintig machines en installaties die ons gegevens leveren over onze bloembollen en de bloemen die we daarvan telen. Van informatie over de indeling van onze percelen tot de temperatuur waarop we partijen bollen koelen. Maar die zitten alleen in die afzonderlijke systemen. We hebben meer aan die informatie als we de data uit verschillende systemen combineren.”
Karel Bolbloemen teelt op 105 hectare tulpenbollen, waarvan het bedrijf 67 miljoen stelen tulpen broeit voor de verkoop in bossen en boeketten. Het hele productieproces, van het planten van de bollen tot de oogst en verwerking van de bloemen, beslaat 1 tot ruim 1,5 jaar.
Rentabiliteit en rust
De eerste vier modules van een managementinformatiesysteem zijn nu ontwikkeld. “Ons personeel, projecten en activiteiten zijn gekoppeld. Dat betekent bijvoorbeeld dat we nu tot op de minuut weten hoe ver we zijn met onze planning. Als het systeem constateert dat het werk aan de boekettenlijn minder snel gaat dan verwacht, dan zijn we meteen gewaarschuwd dat we uit de planning lopen voor het verzenden van onze exportpartijen. Daar kunnen we dus eerder op anticiperen,” zegt Karel.
“Kijk, 85 procent van hoe processen verlopen, zien we als we door de schuur lopen, op basis van onze ervaring. Maar die overige 15 procent, daarin zit net het verschil in rentabiliteit en rust. Afgelopen zomer zag ik bollenpellers die niks te doen hadden. Dan heb je de neiging om een ploeg naar huis te sturen. Nu keek ik in het systeem en zag dat het maar om een paar uur ging op het totaal van wat ze werkten. We hadden die ploeg dus zeker nodig. Mensen naar huis sturen zou onverstandig zijn geweest.”
Gebruikservaring delen
Karel werkte aan het project samen met onder meer softwareontwikkelaar Blue-bi Systems en inmiddels zes andere bollentelers. Twee van zijn medewerkers zijn bezig het systeem mee te ontwikkelen en nieuwe gebruikers te zoeken.
“De grootste plus van dit project is dat we samen zo’n systeem ontwikkelen. Zeven ondernemers leveren ieder hun eigen inzichten hoe zo’n module beter kan functioneren. We kijken niet in elkaars systeem, maar we delen wel de ervaring hoe we de modules kunnen gebruiken”, zegt Karel.
Én er zijn zeven financiers. Belangrijk, want het is een kostbaar project. Voor een nieuwe module moeten minimaal vijf partners meedoen om de ontwikkelkosten te dragen. “Natuurlijk hebben we wel gekeken wat er al bestond en sommige software konden we hergebruiken. Maar in de bollen lopen we voor de muziek uit met dit systeem. We hebben die samenwerking nodig om meters te maken.”
Volgende stap
Een volgende stap zou een module kunnen zijn om oogstgegevens te koppelen of een marketingmodule. “Het grote voordeel van deze software is dat hij gemaakt is om systemen te koppelen. Dat kan dus ook een koppeling zijn met een systeem van retailers. Maar we zijn eerst in gesprek met nieuwe gebruikers voor bestaande modules.”
Snel maatwerk
Ruijter Bloembollen in Slootdorp heeft veertig hectare tulpenbollen en een broeierij van 20 miljoen stuks. Eigenaar Sam Ruijter: “Wij waren erg toe aan een systeem voor urenregistratie. Daar zijn er veel van, maar Blue-bi Systems bood de mogelijkheid om het met bestaande systemen op ons bedrijf te koppelen, zoals de productadministratie, de opplantmachine, de bosmachines, de besturing van de warmtepomp en verschillende klimaatsystemen in de kas en de bewaarcellen. Het is op maat gemaakt voor ons bedrijf. Het verbaasde me hoe snel Blue-bi Systems dat voor elkaar had en de kosten vielen me mee.
Op de dashboards zien we de belangrijkste gegevens, heel overzichtelijk. Niet alleen ik, ook onze medewerkers hebben meer inzicht. Zo kregen onze heftruckchauffeurs een app waarmee ze real time inzicht hebben in de productadministratie. Ze hoeven daarvoor niet meer naar een pc te lopen. Ook kunnen medewerkers zien hoeveel productiever ze zijn als het werk goed is voorbereid. Dat stimuleert om de randvoorwaarden vooraf op orde te hebben.”