Monitoring en evaluatie

Om het Nationaal Strategisch Plan (NSP) effectief te sturen en bij te stellen, is inzicht nodig in de voortgang en impact van de interventies. De Regieorganisatie GLB speelt een centrale rol in de monitoring en evaluatie (M&E) van het NSP. Monitoring en evaluatie zijn essentieel voor het verkrijgen van inzicht in de effectiviteit van het beleid en het behalen van de gestelde doelen. Door middel van data-analyse, rapportages en evaluaties wordt de voortgang bewaakt en worden mogelijke bijsturingen geïdentificeerd. Daarnaast draagt M&E bij aan de nationale en Europese verplichtingen omtrent verslaglegging en transparantie.

De M&E-werkzaamheden richten zich op de verplichte rapportages binnen het NSP, waaronder het Annual Performance Report (APR) en diverse M&E-rapportages. Daarnaast wordt aanvullend nationaal inzicht verkregen in de samenhang tussen planvorming, programmering en realisatie, om te kunnen sturen op doelbereik. De M&E-afdeling werkt hierbij nauw samen met de Beheerautoriteit (LVVN), RVO en de provincies.

Werkzaamheden

Concrete werkzaamheden en producten die onder monitoring en evaluatie vallen:

  • Het evaluatieplan NSP.
    In het evaluatieplan is op hoofdlijnen aangegeven wanneer de evaluaties voor het NSP worden uitgevoerd. Het evaluatieplan wordt voorgelegd aan het Monitoringcomité en is vastgesteld door de Stuurgroep NSP.
     
  • Het Annual Performance Report (APR). 
    Vanuit de EU is het jaarlijkse APR vereist. RVO is verantwoordelijk voor dataverzameling resultaat en outputindicatoren. De Regieorganisatie GLB levert kwalitatieve duiding voor het APR. Bijvoorbeeld om afwijkingen te verklaren tussen de geplande en gerealiseerde uitgaven.
     
  • Werkgroep Monitoring, Evaluatie en Financiën (MEF). 
    De rol van deze werkgroep is definitief vastgesteld, met als doel het versterken van de verbinding tussen monitoring, evaluatie en financiën. De werkgroep is een belangrijk voorportaal en bereidt notities voor voor de  interbestuurlijke gremia.
     
  • Internationale samenwerking. 
    De deelname aan Europese bijeenkomsten zoals GREX, Good Practice Workshops en Peer-Learning events, ter afstemming met andere lidstaten en de Europese Commissie (EC).
     
  • Het signaleren en analyseren van trends. 
    De periodieke monitoring van financiële, output- en resultaatindicatoren om afwijkingen en trends tijdig te signaleren en te bespreken met interventie-eigenaren.
     
  • State of Play. 
    Het doorontwikkelen van gegevensvastlegging, koppeltabellen en dashboards voor inzichtelijke en toegankelijke monitoring op verschillende niveaus (interventie, landelijk en provinciaal).
     
  • Evaluatie van het LEADER-programma. 
    In samenwerking met Ecorys werken we aan de monitoring en evaluatie van de meerwaarde van LEADER binnen het NSP.
     
  • Impactanalyse. 
    De verkenning van de netto bijdrage van het NSP aan Europese GLB-doelstellingen, inclusief ontwikkeling van een Theory of Change en een afwegingskader voor thematische evaluaties.
     
  • Praktijkbezoeken. 
    Deze werkbezoeken ondersteunen de impactmeting van het GLB in de praktijk door direct de inzichten op te halen van agrariërs en natuurbeheerders.
     
  • KPI’s en landbouwtransitie. 
    De deelname aan begeleidingsgroepen voor pilotprojecten rond KPI’s en organisatie van de werkbank 'Van hype naar realiteit: Toepassing van KPI’s in de landbouwtransitie'.
     
  • Afronding POP3(+).
    Naast de NSP-monitoring zijn we bezig met de afronding van het POP3(+) programma en de European Heritage Fund (EHF)-projecten.